U KUNT ONS BEREIKEN VIA EMAIL EN TELEFOON

Harm Tunteler schrijft over strategische vraagstukken die juist nu belangrijk zijn.

After covid management gaat het echte verschil maken

De Covid pandemie heeft een ongekende impact op de samenleving en het zakenleven

Als managing director van JBR interim executives en commissaris, zie ik dat CEO’s en management goed optreden. Ze nemen snel de maatregelen die noodzakelijk zijn, om de eerste impact van de crisis op te vangen.

De omzet heeft vaak een terugval of bijna stilval. Het is snel handelen en hard werken. Je hebt vaak echt lastige boodschappen voor je mensen. Het vraagt veel communicatieve vaardigheden en mensmanagment. Dat behoeft geen betoog. De crisis heeft ook invloed op je persoonlijke leiderschap, want hoe ga je om met de eigen onzekerheid?

de anderhalve meter economie

Het is hard werken en goed communiceren, maar het zijn geen strategische hoogstandjes.

Inmiddels zitten we in fase twee, de anderhalve meter economie. De anderhalve meter maatregelen zijn best snel uitgedokterd. Het uitvoeren ervan vraagt om handigheid, snelheid en inventiviteit. Waar haal je de benodigde materialen vandaan? Hoe plaats je schermen, signing op de werkvloer en vooral welke hygiëne maatregelen moet je nemen? Het is vooral je gezond verstand gebruiken, handen uit de mouwen en doen!

Het meest vervelende van dit alles is dat er nog steeds niks verdiend wordt. Het zaken doen staat onder extreme druk. Die stress onderschat ik niet. Cash is en blijft de levensader voor getroffen ondernemingen en hoe kom ik daar aan?

Er is echter een schrale troost en dat is dat ook deze fase weer voorbij gaat, namelijk als er een vaccin beschikbaar is of nieuwe medicijnen die de ziekte beheersbaar maken.

Hebben deze strategische vraagstukken een operationele oplossing?

Nu al, en straks zeker zijn de volgende vragen aan de orde:

  • Heb ik nog wel bestaansrecht en een goed verdienmodel?
  • Wie worden de overwinnaars, de kampioenen?
  • Is de wereld dan echt veranderd?
  • Liggen er nieuwe businessmodellen in het verschiet?
  • Moet ik mijn onderneming anders inrichten?
  • Wat worden gevraagde product markt combinaties?
  • Hoe communiceer ik daarover?
  • En hoe distribueren we?

Dit zijn echt strategische vraagstukken! Degene die ze op tijd heeft opgelost en al in stelling heeft gebracht, is winnaar en recupereert snel van alle covid-ellende.

Ceo’s, DGA’s, commissarissen en aandeelhouders kijk nu in spiegel.

Heb ik het management in huis om op deze vraagstukken het antwoord te geven en dit ook tijdig operationeel tot stand te brengen?

Heeft u het after-covid-management aan boord om het verschil te gaan maken? Zo niet, acteer en zorg ervoor.

Succes,

Harm Tunteler

Harm is managing director van  JBR Interim Executives.